מאחורי הקלעים של הצילום והעריכה של התמונה "מנת יתר"

פוסט זה מוקדש לאכלס צ'רני זכרונו לברכה. צלם מוכשר שכבר לא איתנו, הוא היה כשרון טבעי ויכל להגיע רחוק, היה לו ראיה צילומית שאין שניה לה.

התמונה : "מנת יתר" ( בתמונה הזאת ובכל התמונות ניתן ללחוץ על התמונה על מנת להגדיל את התמונה )

מה שאולי יותר ירשים חלק מכם זה שהתמונה המקורית היא זאת

התמונה הבאה צולמה ביחד עם אלכס בינואר 2009, היא צולמה במפעל ישן שהיה בזמן פירוק, כיום נמצאים במקום מספר חנויות. התמונה צולמה ונערכה בטכניקת ה HDR ובעזרת פוטושופ.

מה זה בעצם HDR? אני לא מתכוון לכתוב פה מדריך מה זה, שכן מצויים באינטרנט המון מדריכים ואפילו כמה מדריכים ממש מצויינים בעברית, למי שלא יודע ומתעניין הוא מוזמן לקרוא את ערך הויקיפדיה, בשביל לקבל מושג כללי, או את המדריך הזה, שקיים ברשת כבר די הרבה זמן ואני מצאתי אותו מאוד מועיל.

נתקלתי בחמשת התמונות שהרכיבו את התמונה הזאת (תמונות המקור) לא מזמן, בזמן שעשיתי סדר כללי במחשב לצרכי גיבוי. אז ערכתי אותם מחדש, משהו שנורא הציק לי בתמונה המקורית שערכנו זה שלא רואים את המחט שבקצה המזרק שביד, וזה מאבד משהו נורא חשוב מקונספט  התמונה.

קצת רקע על התמונה, כמו שכבר כתבתי, התמונה צולמה בחדר שירותים של מפעל בזמן שהוא נהרס, מראש ידענו שאנחנו הולכים לצלם HDR ומראש ידענו שנעשה לו עיבוד כזה דרסטי ו"אלים" העיבוד הוא כזה בכוונה כי הנושא הוא נורא קשה, והתמונה צריכה להביא את הלכלוך וגועל שבנושא הסמים הקשים.

המזרקים מולאו במים וקצת קמח, בכוונה לא חלב, כי חלב יוצר צבע לבן מדי ורצינו לקבל משהו יותר בגווני בצ'. המצולם הוא אני, בגלל שהתמונה בעצם מורכבת מחמש תמונות ( תכף נגיע לזה ) היה אסור לי לזוז בכלל, וזה כלל עצירת נשימה למשהו כמו 50 שניות, משימה לא כזאת קלה, אני זוכר שזה לא הצליח בניסיון הראשון ואפילו לא בשני כי בזמן שאלכס צילם נשברתי ושאפתי אוויר.

אני לא אכנס לאיך לצלם HDR אבל אגיד אסביר בקצרה לאלו שהיו עצלנים מדי להיכנס ללינקים שצירפתי למעלה, HDR זה ראשי תיבות של "High Dynamic Range" ובתרגום זה יצא "טווח דינמי רחב" מה זה אומר בעצם? הדווח הדינמי זה כמות הצבעים או הגוונים שחיישן יכול לקלוט, זאת אומרת כמה סוגי אפור יהיה לו בין השחור ללבן. לכל מצלמה יש חיישן, ולכל חיישן יש טווח דינמי משלו, באופן שדי הגיוני לי ככל שהמצלמה יותר יקרה הטווח של החיישן שלה יותר גדול, כדי לקבל תמונת HDR יש כמה אופציות, ואני אפרט לפי סדר העדיפות

1. לעשות בכאילו, בפוטושופ החל מגרסאת CS5 יש בתפריט Image תחת adjustments אופציה שנקראת hdr toning. מה שזה עושה זה בעצם לוקח כל תמונה ועושה ממנה כאילו HDR, אפילו מתמונת JPG.

2. לצלם תמונה אחת ב RAW לשמור אותה כמה פעמים, פעם באופן ניטרלי, פעם בחשיפת יתר ופעם בחשיפת חסר ואז לקחת את שלושת התמונות האלו ולאבד בתוכנת עריכה יעודית

3. לצלם 3 או יותר תמונות ( רצוי מספר אי זוגי ) ולאבד. ככמה צילמנו את התמונה הזאת, צולמו חמישה תמונות, בחשיפות -2, -1, 0 +1, +2.

אני מצרף שני תמונות של כל חמשת החשיפות ביחד, פעם מחולק לאורך ופעם מחולק לרוחב, ליד כל פס מצויין החשיפה

לאחר מכן הכנסתי את התמונה לתוכנה יעודית ליצירת HDR, שם התוכנה הוא Photomatix, תוכנה נורא מוכרת שהשדרגה במהלך השנים, כיום מגיעה עם תצוגות מוכנות מראש לכל מיני מצבים, אני עבדתי באופן ידני על מנת לקבל את האפקט המקסימלי שרציתי, למי שמעוניין ההגדרות היו

ההגדרות האלו נותנות טווח דינמי מאוד מאוד גדול, יותר גדול אפילו מזה שהעין האנושית יכולה לקלוט בעצם, וזה נותן את האפקט הסוריאליסט, זאת התמונה כפי שהיא יצאה מהתוכנה אחרי העיבוד

אחרי זה הכנסתי את התמונה לפוטושופ, שני דברים שעשיתי ישר הם להעיף את הלוגו מהבקבוק, זה נעשה בעזרת כלי ה clone stamp  וכלי ה healing brush, עוד דבר שהפריע לי זה שיש גרעיניות בקטע השיער שלי, אז סימנתי אותו ובעזרת פילטר הפחתת רעש טיפלתי בזה. מה שיצא אחרי שני התיקונים הללו זה

לאחר מכן הפעלתי שכבת מסכה (layer mask) צבע סלקטיבי (selective color), זאת שכבה שמאפשרת לשחק בצבעים, שיחקתי קצת בצבעי הכחול ובעיקר בשכבת הצבע האדום כדי לשנות את הצבע עור שלי, זאת התוצאה

לאחר מכם הפעלתי שכבת מסכה נוספת שנקראת חשיפה (exposure) על מנת לשחק מעט עם החשיפה, בגדול להבהיר טיפה את התמונה

פה נכנס הקטע הטיפה טריקי, כבר בשלב זה התמונה נראית ממש טוב, אבל רציתי לשנות משהו, בגלל הציוד שהיה ברשותנו ותנאי הצילום שהיו לא התאפשר לנו לעשות עומק שדה כמו שרצינו, יש עומק שדה טוב בתמונה, והוא על היד עם המזרק אבל רציתי משהו טיפה יותר טוב ואחר. מה שעשיתי זה שיכפלתי את השכבת יסוד (background) והעברתי דרך פילטר שנקרא טשטוש רדיאלי (radial blur) מטרת הטשטוש הספציפי הזה הוא לתת תחושה של נשאבות, הטשטוש לוקח נקודה מרכזית (במקרה הזה בחרתי ביד) ומטשטש את הפיקסלים לכיוון הצופה, כאילו הוא נשאב פנימה, הפעלתי טשטוש זה אבל לא באופן חזק מדי כדי לא לאבד את הבקבוק בצד ושאר הפרטים, התמונה בנוייה לזה, במילא אני שוכב במרכז החדר והקירות סוגרים עלי, אז זה יתן את התחושה הזאת עוד יותר. בתמונה המקורית הפעלנו על הרקע טשטוש רגיל ומחקנו את היד והיד בלבד, והמחט לא נמחקה ולכן יצאה מטושטשת. הפעם מחקתי את היד במחק חד, ומחקתי מסביב במחק גדול יותר אבל באחוז שקיפות נמוך, שיראה יותר טבעי. ולפנכם התוצאה הסופי, התמונה "מנת יתר" בעיבוד מחודש

פרסמתי את התמונה במספר אתרי שיתוף תמונות וחלק מהתגובות שקיבלתי היו שהעיבוד מוגזם, אז זה המקום להגיד שזה בכוונה, רצינו לתמונ הזאת להיראות מוגזמת, מגעילה משהו, קשה לצפיה, כי נושא הסמים הכבדים הוא נושא שדורש עיבוד כזה. יש עוד תמונה מאותו סט, שלה אני קורא "אין דבר כזה סמים קלים"

וגם את התמונה הזאת פרסמתי בכמה אתרי שיתוף תמונות וקיבלתי כמה ביקורות, בקשר לעיבוד המוגזם, לעקימות של הפריים ולגבי זה שהתמונה תעבוד יותר טוב בשחור לבן

אז העיבוד מוגזם בכוונה, זאת הייתה המטרה. העקימות גם בכוונה, ליישר את זה יקח בדיוק 3 קליקים אבל אז התמונה מאבדת משהו מעצמה יש יופי בעקימות הזאת שנורא מתאים לסיטואציה. בקשר לשחור לבן אני רוצה להגיד שגם זה נושא וזה יוצא יפה, אבל לא כמו הצבעוני…

אז עכשיו יש לכם תשובה לשאלה איך? מקווה שהתשובה מספקת.

לילה טוב, גיא

Advertisements

פורסם ב-12 באפריל 2011,ב-HDR, מאחורי הקלעים, עריכות. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: