אפקט דרוסטה

יש לי וידוי. אני אוהב לשוטט באינטרנט ללא סיבה, ללכת לכל מיני אתרים הזויים, הרבה פעמים אני שואב רעיונות מתמונות ורעיונות שם. לאחרונה נתקלתי ברשת במספר תמונות שהדרך היחידה שלי לתאר אותם הייתה תמונות שקורסות לתוך עצמן. למשל התמונה הזאת

droste-effect-photography-bike

 

הסתכלתי על זה וחשבתי "איך עשו את זה???" לקחתי תמונה לפוטושופ וניסיתי באופן ידני לעשות את זה, על ידי שכפול ועיוות עם פונקציית ה puppet warp אבל לא הצלחתי להגיע לתוצאה נורמאלית. עזבתי את העניין עד שיום שישי אחד שהיה לי זמן פנוי בעבודה החלטתי שאני יוצר אפקט כזה!

פניתי להוא שיודע הכל, והתחלתי לחפש, לקח לי די הרבה זמן למצוא, כי לא היה לי מושג איך לחפש את זה, כתבתי "תמונות קורסות לעצמן" תמונות מתכנסות" (הכל באנגלית כמובן) אחרי חצי שעה של חיפוש אינטנסיבי הגעתי לשם דרוסטה…

דרוסטה היא חברת קקאו גרמנית מתחילת המאה. אז איך זה שיש אפקט גרפי על שמה? היא הראשונה שעשתה את האפקט הזה, אפילו מבלי לדעת זאת. אפקט דרוסטה נוצר כאשר תמונה מכילה העתק קטן של עצמה בתוכה. הנה התמונה המקורית של חברת דרוסטה. היא מציגה אחות מחזיקה את אבקת הקאקאו שעליה מודפסת אותה אחות

תיאורטית זה משהו אינסופי, אחות שמחזיקה קוספא שעליה מודפסת…. (תעתיקו ותדביקו את המשפט הזה כמה שבא לכם). כשחושבים על זה אפקט זה משמש בהרבה מוצרי מזון למינהם, כשהסמל של החברה מחזיק מוצר שהוא מודפס עליו

הנה מספרעוד דוגמא

 

אפקט זה גם שימש לאריזת האלבום ummagumma של פינק פלויד

אז איך עושים את זה?

חברת אדובי, שמוכרת לכולנו מתוכנות הפוטושופ והלייטרום. פתחה פרוייקט שנקרא מעבדות אדובי ( adobe labs ) פרוייקט זה נועד על מנת לתת למשתמשים לפתח מוצרים ופונקציות לתוכנות של אדובי. אחד המוצרים שפותחו הוא התוסף pixel bender. תכנסו ללינק ותורידו את זה, זה בחינם. ישנם הוראות בקישור, לעצלנים אני אגיד שזה דורש להפעיל משהו שנקרא Adobe Extension Manager ואם יש לכם פוטושופ אז גם יש לכם אותו. בוינדואס ויסטה ו7 יש צורך לפני ההפעלה ללחוץ עליו קליק ימני -> מאפניים, הפעל כאדמינסטרטור. לאחר מכן פשוט תלחצו דאבל קליק על קובץ ההתקנה של הפיקסל בנדר וזה יתקין את עצמו. לאחר מכן יש צורך להוריד תוסף לפיקסל פנדר, תוסף זה יאפשר לכם לבצע את האפקט. תלחצו כאן ותורידו את הקובץ, על מנת להוריד יש צורך לעשות רישום קצר לאדובי, חינם פשוט להכניס פרטים ומייל. ההורדה זה קובץ זיפ, בתוכו יש קובץ עם סיומת PBK , אותו יש להעתיק לתיקיית פיקסל בנדר, (בתוך תיקיית פוטושופ, אתם תראו שיש בתוכה כבר מספר קבצי PBK )

עכשיו בואו נעשה הפסקה קצרה מהשלב הטכני ולפני שניכנס להסברים על איך להפעיל את הפלאג אין עצמו בואו נדבר שוב קצת על האפקט. "אפקט דרוסטה הקלאסי" זה כאשר תמונה מופיעה בתוך עצמה אינסוף פעמים.

דוגמא ל"אפקט דרוסטה קלאסי" (צילום ועריכה שלי,  בתמונה: דן גולדברג )

אבל מה שעושים היום זה לא בדיוק זה, מה שעושים היום זה מוסיפים מה שנקרא strand (גדיל), מה שזה אומר בעצם זה שלא כל התמונה מופיעה בתוך עצמה אלא שיש חלק משותף, וזה מה שיוצר את "אפקט המערבולת" שחיפשתי, הנה שוב אותה תמונה הפעם עם גדיל

עכשיו בואו נראה את זה בדוגמא שיותר קל לעכל, מבטיח שבסוף יגיע השלב הטכני שמסביר איך לעשות את זה, פשוט אני רוצה שנבין איך זה עובד.

בפוטושופ יצרתי את הצורה הבאה:

חשוב לציין שבקובץ הפוטושופ עצמו הצורה מופיעה בשכבה נפרדת ומתחתיה יש שכבה ריקה. התוסף לפוטושופ עובד רק על השכבה עליה אנחנו עומדים כשאנו מפעילים אותו, והוא יודע לזהות קטע ריק (זה טיפ נורא שימושי)

ככה נראית אותה הצורה במסך הפוטושופ:

עכשיו אותה צורה לאחר "אפקט דרוסטה קלאסי"

שימו לב שיש עיגול בתוך עיגול בתוך…. שימו לב גם שהקווים קטנים וקטנים…

עכשיו אותה צורה באפקט דרוסטה עם גדיל 1

שימו לב לצורת הספירלה. שימו לב שגם קטע כחול מול קטע כחול וקטע אדום מול קטע אדום, גם את זה ניתן לשנות, יש נתון שנקרא periodicity או בתגרום תקופתיות. בכל המקרים שהראתי עד עכשיו הוא היה 1 מה שיצר את הצבע מול צבע. הנה עוד פעם אותה צורה עם תקופתיות גבוהה מ1

והנה אותה צורה עם תקופתיות רגילה (1) אבל 2 גדילים

ואם ממש בא לכם להתפרע ולראות איך זה נראה עם 6 גדילים ( אגב אפשר להגיע לדברים ממש הזויים ומפחידים ככה )

ישנם 2 צורות לאפקט, "הצורה העגולה" כמו בתמונה למעלה עם העיגול ונתמונה עם העדשה וישנו אפקט מרובע, כמו בתמונה הבאה

(צילום ועריכה שלי בתמונה מסך המחשב שלי)

אוקיי שלב ההתקנה מאחורינו וגם הבנו בערך מה זה האפקט. עכשיו איך עושים את זה. יש לנו בתפריט filter שבפוטושופ עוד שורה שנקראת pixel bender ובתוכה Pixel bender gallery. כלוחצים על זה נפתח חלון. ויש שם שורת גלילה לבחירת הפילטר, אתם צריכים לבחור בdroste

כאשר עושים זאת נפתח התפריט הבא:

אני אסביר על רוב הפונקציות בתפריט אבל לא אל כולם, חלק מחוסר צורך וחלק כי עדיין לא פענחתי אותם לגמרי

 

 

***עדכון (2011\10\20 10:04 ) למי שהחצים בורחים לו מהתמונה ומופיעים במקום הלא נכון שילחץ כאן, תיפתח תמונה עם חצים מדוייקים

 

<—- אין צורך להסביר מה עשוה כפתור האוקיי
 
<—- גם הכפתור הזה נראה לי לא דורש הסבר
 
<—- GPU זה ראשי תיבות של מעבד גרפי (כרטיס מסך) זה נותן לכם להחליט איפה יתבצע העיבוד של התמונה.
 
<—- בוחרים בדרוסטה
<—- פה אנחנו צריכים לקבוע את גודל התמונה, לא יודע למה עשו את זה וזה לא לוקח את הגודל לבד באופן אוטומטי, עוד משהו שחשוב לדעת הוא שהגודל המקסימלי שהתוכנה יכולה לעבוד איתו הוא 4000, ככה שאם יש לכם תמונות גדולות יותר כרגע האפשרות היחידה היא לכווץ אותם. השורה הראשונה (המסומנת ב 0) קובעת את רוחב התמונה והשורה השניה ( המסומנת ב1 ) קובעת את הגובה.
<—- שני השורות הללו ( רדיוס פנימי וחיצוני ) בעצם קובעות את האיזור שיופיע מצידי קו האפקט. קו האפקט זה הקו שבו התמונה מתחילה לחזור על עצמה. בעצם שני הנתונים הללו הכי חשובים על מנת להגיע להתאמת גודל האפקט. מאוד מומלץ לשחק איתם ביחד עד נתוני הcenter shift (בהמשך).
 
<—- תקופתיות, נתון זה בעצם קובע עד כמה מסובבת תהיה התמונה בתוך התמונה, אם המספר הוא 1 אז לא יהיה סיבוב בכלל וכל קטע יופיע מול עצמו, פחות מ1 יהיה פחות מסיבוב שלם ויותר מ1 יותר מסיבוב, מומלץ לנסות מספרים לא שלמים כמו 1.2 או 1.3
<—- מספר הגדילים, אם פה יהיה 0 אז לא יהיה גדילים ויווצר "אפקט דרוסטה קלאסי" אם נציב 1 יווצר "אפקט דרוסטה מודרני", כל מספר מעבר לזה הוא באחריותכם בלבד.
<—- התרגום אומר גדיל מראה, ניסיתי את זה ולא ממש ראיתי הבדל, אפילו לא אחרי אישור החלון, אז מצטער אבל אין לי ממש מושג
<—- זום, כמה להיכנס פנימה, לרוב זה משמש כדי לבחור קטע שאוהבים ולהתשמש בו, מכיוון שזה אפקט אינסופי…
 
<—- סיבוב, מחוג זה אומר כמה לסובב את השכבה הראשונה, ניתן להביא אותו לסיבוב מלא לכל כיוון מ +360 עד – 360, קצת מיותר לדעתי כי זה שתי סיבובים מלאים אבל שיהיה.
<—- מושג זה משמש בעיקר במשחקי המחשב, מכיוון שהמחשב לא יכול לצייר אלכסונים אלא רק קווי רוחב ואורך נתון זה קובע עד כמה הקווים האלו יהיו מורכבים ( מספר גדול יותר = יותר מורכבים = המחשב עובד יותר) במקרה שלנו פה לא ראיתי שינוי כלשהו חוץ מחידוד מוזר ומיותר של התמונה.
<—- שתי מחוגים אלו משמשים למרכוז התמונה עצמה. המחוג הראשון (0) משפיע על התמונה בציר הרוחבי והמחוג השני (1) משפיע על התמונה בציר האורכי, משתשים בזה על מנת למרכז את התמונה עצמה.
 
<—- שני מחוגים אלו משמשים למרכוז האפקט. אלו מחוגים חשובים מאוד. איתם אפשר לשנות את נקודת מרכז האפקט, או בעברית פשוטה הנקודה סביבה הכל מסתובב. אם בתמונה המקורית שפתחנו הנקודה ממוקמת בדיוק במרכז התמונה אז אין צורך להשתמש בזה, אם לא אז בעזרת מחוגים אלו אנחנו אומרים לתוכנה איפה נרצה למקם את הנקודה המרכזית.
 
<—- למקרה והאפקט גולש מחוץ לתמונה ניתן לקבוע בעזרת שלושת המחוגים האלו מה יהיה צבע הרקע, בעזרת שינוי נתוני הRGB
(0) שולט באדום (1) שולט בירוק (2) שולט בכחול (3) שולט בשקיפות ( opacity ) של הכל
 
 
 
<—- כמה שלבים יהיה האפקט.
 
<—- מאיפה שלב תתחיל התמונה הסופית.
 
 
 
<—- זהו עוד סמן מאוד חשוב, אם הוא מסומן אז התוצאה תהיה מרובעת ( כמו בתמונה של המסכים) אם הוא לא יהיה מסומן התוצאה תהיה עגולה (כמו בתמונה של העדשה), פשוט תבחרו לפי הצורך שלכם. 
 
<—- אם מורידים את הסימון פה זה מיישר את התמונה לקווים, משהו מוזר שעוד לא פיענחתי לגמרי
<—- תקופתיות אוטומטית. מסדר את התקופתיות אוטומטי, נוח לפעמים, אבל אני מעדיף לעבוד לרוב ידני.
 
<—- לסובב קוטביות. עוד לא פענחתי את זה לגמרי אבל ממה שהבנתי זה מאפשר לסובב ככה שיווצרו שני ספירלות במקביל, אחת לכל כיוון, תוצאות חולניות כמו זאת (ללחוץ להגדלה) שימו לב שכל צד מסובב לכיוון הפוך.
<—- עוד מחוג שמאפשר לסובב את התמונה ב360 מעלות לכל כיוון                   
<—- עוד משהו שעוד לא פענחתי וגורם לתוצאות הזויות במיוחד
 
<—- איך שראיתי את האפקט בפעם הראשונה הוא הזכיר לי פרקטלים. בעזרת מחוג זה ניתן להפוך את התמונה לפרקטל, לא שולט בזה מי שיצליח לשלוט בזה מוזמן ליצור איתי קשר.

עוד דבר מגניב זה שאפקט זה ניתן להתקין על אדובי אפטר אפקטס, אני לא מתעסק בוידאו ואין לי את התוכנה, אבל חבר טוב שלי בשם דניאל ג הפך תמונה אחת כזאת לgif animation אינסופי, אני ממש אוהב את התוצאה, זהירות, כבר היו אנשים שאמרו לי שזה עושה להם בחילה

זה הכל להיום , אם אהבתם, שתפו, אני זזתי לרוץ ולמתוח קצת את השרירים אחרי השעתיים שלוש שישבתי מול המחשב לכתוב את זה . המשך חג שמח לכולם

פורסם ב-19 באוקטובר 2011,ב-מדריכים, עריכות. סמן בסימניה את קישור ישיר. 6 תגובות.

  1. פוסט מעולה, הצלחתי למצוא את זה לפני שפירסמת את הפוסט ולהתקין אבל נתקלתי בשגיאה שכאילו ה- Pixel Bender לא מוצא את הפוטושופ !

  2. איזה כבוד.. אני חלק מפוסט מעולה 🙂

  3. ענק
    אני רץ לבדוק את הנושא המרתק הזה

  4. אחלה פוסט. רק תיקון אחד לטעות אקוטית: DROSTE היא חברת קקאו הולנדית ולא גרמנית, הקקאו הכי טעים בעולם. (אני הולנדי)..
    אחלה יום

כתיבת תגובה

